Toerismestudenten winnen prijs
Studenten toerisme en recreatiemanagement van campus Brugge Xaverianenstraat hebben een prijs gewonnen met een nieuw reisconcept.
Jaarlijks nemen tweedejaarsstudenten toerisme en recreatiemanagement van de Vlaamse hogescholen deel aan de BAAV-wedstrijd om de autocarsector te ondersteunen met nieuwe reisideeën. BAAV staat voor de Vlaamse Beroepsfederatie voor Autobus en Autocar ondernemingen. De winnende groep van VIVES campus Brugge heeft een surprise trip voor twintigers gemaakt naar Slovenië, Kroatië en Italië.
De titel ‘on the hops’. verwijst naar ‘Dreamhops’ een nieuwe organisatie onder de vleugels van Mandelcar, de begeleidende autocarondernemer. De studenten zijn afkomstig van Lochristi, Langemark, Moerkerke, Rumbeke en Roeselare.
BAAV ondersteunt sinds 2014 de dialoog tussen bovenvermelde industrie en de vijf Vlaamse hogescholen die de richting toerisme en recreatiemanagement aanbieden. De samenwerking is gericht op een betere afstemming tussen de vaardigheden van de afstuderende studenten en de noden van de sector.
Dat omvat het geven van gastcolleges, het aanbieden van stageplaatsen en het opleggen van een projectwerk waarbij de studenten in de loop van één academiejaar een volwaardige autocarreis moeten ontwikkelen. Dit is inclusief programma, financieel plan, marketingplan en de uitwerking van een marketingtool (bij VIVES is dat o.a. een website).
Innovatief
BAAV waardeert de beste resultaten per hogeschool met een prijs waarmee de winnende studenten zelf op autocarreis kunnen. Voor de autocarsector zelf biedt deze samenwerking een unieke gelegenheid om markten te verkennen en de visie van de toekomstige actoren in verschillende verkooppunten van toeristische services te leren kennen. Aan het project namen voor VIVES 8 studentengroepen deel. De docenten hebben het over een diepere inkijk in een sector die de nabije bestemmingen opwaardeert, wat zeker in het post-coronatijdperk een groeiend marktaandeel zal kennen.
In het werk van VIVES waardeerde de jury het innovatieve karakter van de reis, zowel naar inhoud als financiering als keuze van de doelgroep toe. De doelgroepsanalyse werd ondersteund door een reeks interviews, wat leidde tot o.a. de gefundeerde keuze voor eerder onbekende bestemmingen, een Nederlandstalige reisbegeleiding, de prijszetting … Positieve punten waren verder de goede vertaling van de theoretische achtergrondkennis in een mooi reisproduct en de sterke marketing op basis van een goeie customer journey analyse.
De studenten maakten een filmpje van de prijsuitreiking.