Je account heb je nodig om in te loggen op de verschillende online omgevingen die in VIVES worden gebruikt. De VIVES-account kan ook beheerd worden.

Praktische informatie

Nadat je bent ingeschreven in VIVES, heb je op je persoonlijk e-mailadres een mail gekregen waarin instructies staan om je VIVES-account te activeren. Je VIVES-account of gebruikersnummer begint meestal met de letter r (soms ook s of m), gevolgd door een combinatie van zeven cijfers, bv. r0011111). In die mail staat hiervoor een activatielink die je naar de accountpagina van de Associatie KU Leuven brengt om je account te activeren. Hierbij zal je een wachtwoord instellen (dat aan bepaalde voorwaarden moet voldoen) en het proces doorlopen om multifactorauthenticatie in te schakelen (zie hieronder voor meer informatie). Het is in elk geval belangrijk dit proces te doorlopen aangezien je pas dan toegang zal krijgen tot allerlei omgevingen, zoals de leeromgeving zoals Toledo, je VIVES webmail en KU Loket). Het is ook heel belangrijk om je VIVES-account te beschermen. Indien nodig kan ook een nieuw wachtwoord aangevraagd worden (indien je het wachtwoord bent vergeten) of een wachtwoord gewijzigd worden.

Belangrijk om weten: de VIVES-account blijft geldig zolang je ingeschreven bent als student in VIVES. Wanneer je uitschrijft of afstudeert wordt deze account stopgezet op basis van de volgende regeling:

  • studenten die hun opleiding stopzetten: zeven dagen na de officiĆ«le stopzetting wordt je account afgesloten;
  • studenten die zich niet terug inschrijven na einde academiejaar (bv. na afstuderen of stopzetting studies): je account blijft actief tot 31 oktober.

Multifactorauthenticatie (MFA) - KU Leuven authenticator

Met Authenticator voegen we een tweede controle toe op de toegang tot je toestellen en gegevens. We combineren de eerste factor ("iets dat je weet" zoals je wachtwoord) met een tweede factor ("iets dat je hebt of jou identificeert, zoals een smartphone"), hierdoor kunnen we spreken van multifactorauthenticatie. Inloggen met KU Leuven Authenticator is veiliger dan alleen met gebruikersnaam/wachtwoord. Bijgevolg is de multifactorauthenticatie verplicht. 

Nieuwe smartphone of problemen met MFA? Let op dat je je toegang tot je account niet verliest & maak een resetcode aan

  1. Meld je aan op de registratie-pagina met je bestaande KU Leuven Athenticator-app (van het oude toestel wellicht). 
  2. Installeer de app op je nieuwe smartphone.
  3. Koppel je bestaande KU Leuven account met je nieuwe smartphone.
  4. Indien je je oude smartphone niet meer gebruikt, kan je deze registratie best verwijderen.

Huidige smartphone kwijt of geen toegang meer tot MFA-app?

Toegang

  • Klik hieronder op de knop 'Account Manager KU Leuven'.
  • Klik op 'Ga naar je accountpagina'.
  • Vul vervolgens je VIVES-e-mailadres en wachtwoord in.
  • Klik op 'Log in'.

Indien je je wachtwoord wil wijzigen, of je bent je wachtwoord vergeten, dan kan je hiervoor terecht op de accountpagina van de associatie:

Problemen en vragen?

Ervaar je nog een probleem of heb je nog een specifieke vraag, ga dan even naar de Servicedesk.