Persoon scant product

Eerste jaar

Cluster 1: Me & My Skills

Je verdiept je in je eigen talenten en reflecteert op je eigen gedrag en dat van anderen. We laten je kennis maken met the new customer journey. Koppeling met de dagelijkse praktijk binnen de Retail staat centraal. Hoe kan je verder inspelen op de wensen en behoeften van de klant? Welke aankoopmogelijkheid sluit het best aan bij een klant? Welk aspect bij de klant doet hem aanzetten tot aankoop?

Cluster 2: Me & The Basics

Een verkenning van de e-commerce wereld kan niet ontbreken. Welke weg legt de klant af op je webshop? Hoe kan je meer online service bieden? Wat is de people factor binnen e-commerce? Wat gebeurt er nadat er een online bestelling heeft plaatsgevonden?

Je verdiept je in de KPI’s van je winkel of e-shop. Je zoekt samen met collega’s een oplossing voor een vraagstuk rond optimalisatie van de transactiewaarde en de attractiewaarde binnen jouw concept.

Cluster 3: Me & My Retailer

Je krijgt inkijk in nieuwe processen rond e-commerce en supply chain. Je analyseert je eigen logistieke casus en toetst deze af met de theorie. Je doet zelf aanbevelingen naar optimalisatie in je eigen werkcontext.

Daarnaast verdiep je je in de trends en ontwikkelingen in de maatschappij. Maar welke impact hebben deze nu op het koopgedrag zowel offline als online? Hoe breng je de wensen en behoeftes van de consument in kaart? En welke marketingcommunicatie zet je hier gericht op in?

Cluster 4: Me & My Store

Retail is constant in beweging. Je verkent de verschillende trends en innovaties binnen de sector. Hoe vertaal je dat nu naar een passend retailconcept, voorzien van instore communicatie en visual merchandising? Hoe creëer je een consistente beleving in je fysieke winkel met aandacht voor onder andere beeld, geur, kleur en presentatie? Hoe leg je de link met het online verhaal. Hoe zet je de klant centraal in plaats van het kanaal centraal?

Ondersteunend opleidingsonderdeel: Basic Office Skills. Je verwerft een basiskennis Excel die je kan gebruiken om jouw cijfers bij te houden, eenvoudige grafieken en planningen te maken. Je wordt ook vaardiger in het gebruik van Word en Powerpoint.

 

2 personen bekijken iets op tablet

Tweede jaar

Cluster 5: My Team & Project

Je onderzoekt een probleem of kans bij je werkgever die je als (toekomstig) leidinggevende wilt uitwerken. Je leert stap voor stap wat projectplanning is en werkt een projectplanning uit voor jouw bedrijfscase. Je overtuigt diverse stakeholders van jouw project en betrekt hen bij de ontwikkeling. Voortbouwend op je kennis over verschillende persoonlijkheden leer je wat jouw favoriete leiderschapsstijl is en hoe je die afstemt op de individuen in je team. Je reageert gepast op conflicten en weet je team te mobiliseren en te winnen voor goede ideeën.

Cluster 6: My Team & Goals

Je begrijpt de cijfers (zoals omzet, kosten en winst) die betrekking hebben op jouw afdeling of winkel en kan op basis van deze cijfers voorstellen doen of beslissingen nemen. Je onderbouwt ook het belang en de meerwaarde van de ontwikkeling van jouw bedrijfscase met cijfers.

Je kent de employee journey en leert wat jouw rol is in het aantrekken, ontwikkelen en binden van medewerkers. 

Cluster 7: My Team & the Law

Retail is een belangrijke werkgever en de retailsector heeft een grote invloed op ons maatschappelijk leven. De retail is echter ook onderhevig aan strikte wetgevingen zoals openingstijden, rustdagen, prijsaanduidingen en etikettering. Verder kom je ook meer te weten over het correct tewerkstellen van werknemers in diverse statuten. Over rechten en plichten van werknemer en werkgever op het vlak van verlof, ziekte of gelijkgestelde dagen...

Verder wordt je vaardig(er) in het voeren van gesprekken met je teamleden. Je voert coaching-, feedback en functioneringsgesprekken, en kan deze kaderen in de groei van jouw collega’s.

Cluster 8: My Retail & Business cases

In deze integratiefase van de opleiding werk je verder je bedrijfsproject uit en betrek je naast je collega’s en je werkgever ook je medestudenten. We verreiken je retailkennis met inspirerende sprekers. Als kers op de taart organiseren we een aantal hacketons. In deze hackatons wordt een reële bedrijfscasus voorgesteld. Jij gaat in een groep van drie studenten deze bedrijfscasus aanpakken. 

Ondersteunend opleidingsonderdeel: Communicatie Frans en Communicatie Engels - je wordt vaardig(er) in het communiceren met bezoekers in het Frans en het Engels.