De adolescentie als sleutelfase voor gezondheidsbevordering
Cocreatie via onderwijs als hefboom tot sterkere bewustwording en gezondheidsvaardigheden bij leerlingen in de B-stroom en het BSO
Onderzoeksdomeinen
De adolescentie is een periode waar heel wat ongezond gedrag ontstaat, waar de invloed van marketing, peer en sociale druk groot is en waar de ontwikkeling van gewoontes en gedrag een grote impact kan hebben op gezondheid nu en later in het leven. Dit maakt de adolescentie een sleutelfase om in te zetten op gezondheidsbevordering.
Onze gezondheid wordt doorheen ons leven beïnvloed door individuele en sociale factoren. Tijdens een aantal levensfasen – zoals de eerste 1000 dagen, de adolescentie, bij een kinderwens … – zijn we extra gevoelig voor zowel risicofactoren als beschermende factoren die een impact hebben op onze gezondheid. Het is dan ook belangrijk om die momenten aan te grijpen met het oog op het behouden, beschermen en bevorderen van onze fysieke, mentale en sociale gezondheid.
Met dit project richten we ons specifiek tot onderwijsactoren in de B-stroom (1ste graad) en de onderwijsvorm BSO (2de en 3de graad). Zo gaan we aan de slag rond gezondheidsbevordering tijdens een sleutelmoment, bij één van de doelgroepen die er veel gezondheidswinst uit kan halen.
We stellen drie doelstellingen voorop:
- In kaart brengen van methodieken en praktijkvoorbeelden die via het onderwijs inzetten op gezondheidsbevordering bij adolescenten.
- Inzicht krijgen in de noden en motivatie op vlak van gezondheidsbevordering bij onderwijsactoren in de B-stroom en het BSO.
- Opzetten van een cocreatief traject met onderwijsactoren in de B-stroom en het BSO om aanbevelingen/evaluatiecriteria te ontwikkelen en te testen, met als doel om onderwijsmethodieken voor gezondheidsbevordering toegankelijker te maken.
In elk van de stappen vertrekken we maximaal van het bestaande landschap en toetsen we continu af met de onderwijs- en beleidsactoren die heel wat expertise rond het thema in huis hebben.
Heb je suggesties, ideeën of ervaringen die relevant zijn voor ons onderzoek? Neem contact met ons op!