Technologie-ondersteund formatief handelen in STEM
Onderzoeksdomeinen
In STEM-onderwijs is het moeilijk om zicht te krijgen op het beheersingsniveau bij leerlingen van complexe STEM-vaardigheden zoals bijvoorbeeld voorspellen, plannen, gegevens analyseren, concluderen.... Hierdoor is het voor leerkrachten een uitdaging om hun begeleiding af te stemmen op het beheersingsniveau en leerproces van de leerlingen.
Om hierop zicht te krijgen, kunnen de principes van formatief handelen toegepast worden. Door gegevens over het leerproces te verzamelen wordt snel, makkelijk en gericht gecheckt of het behandelde daadwerkelijk wordt beheerst, zodat duidelijk wordt wat de volgende stap in het leerproces kan zijn. Op basis hiervan kunnen er didactische beslissingen genomen worden door de leerkracht en kunnen leerlingen meer inzicht krijgen in hun eigen leerproces m.b.t. hun STEM-vaardigheden.
Om die STEM-vaardigheden zichtbaar te maken, kan educatieve technologie ingezet worden. Hierdoor krijgt de leerkracht zicht op het leerproces van de leerlingen en kan de leerkracht gericht feedback geven. Daarom ontwikkelen we in dit project via ontwerponderzoek een didactisch kader waarbij de principes van formatief handelen, STEM en educatieve technologie geïntegreerd worden. Aan de hand van dit didactisch kader worden enkele praktijkvoorbeelden ontwikkeld die uitgetest worden door pilootleerkrachten (2e en 3e graad lager onderwijs). Via semi-gestructureerde interviews en observaties wordt in kaart gebracht hoe formatief handelen de STEM-didactiek kan versterken en hoe met educatieve technologie STEM-vaardigheden in kaart kunnen worden gebracht. We peilen ook naar hoe leerkrachten dit begeleidingsproces ervaren. Dit project zal concrete handvaten bieden voor leerkrachten om de werkelijke STEM-vaardigheden van leerlingen in kaart te brengen en hun begeleiding hierop aan te passen.