Sterk in thematisch werken door vraaggestuurd leren
Onderzoeksdomeinen
In de didactiek van wereldoriëntatie staat de explorerende grondhouding centraal. Leerlingen worden in staat gesteld en gestimuleerd om de werkelijkheid zelf te onderzoeken. Als leerkracht creëer je situaties, aangepast aan het ontwikkelingsniveau van de leerlingen, die vragen oproepen en tot acties leiden waardoor leerlingen de inhouden zelf kunnen ontdekken. Dit gebeurt binnen een kader van thematisch werken en een multiperspectieve benadering van een thema.
In de praktijk ontbreekt het leerkrachten vaak aan tools die vraaggestuurd leren in goede banen leiden. Hoe komen kinderen tot kwalitatieve leervragen? Hoe bewaak je als leerkracht de inhouden die aan bod komen? Hoe ondersteun je leerlingen in het zoeken naar een antwoord op hun leervragen? Hierdoor spelen leerkrachten te vaak op veilig en worden werolessen leerkrachtgestuurde lessen. Er vindt kennisoverdracht plaats en te weinig kennisconstructie.
Via dit onderzoek willen wij een antwoord bieden op de nood aan tools om met vraaggestuurd leren aan de slag te gaan. Dit project is relevant voor zowel leerkrachten (in spe) en leerlingen wiens betrokkenheid en explorerende grondhouding door deze aanpak worden verhoogd.
Concreet ontwikkelen we in dit implementatieonderzoek een digitale toolbox die leerkrachten ondersteunt tijdens de verschillende fases van het vraaggestuurd leren: het ontwerpen van een vraaggestuurd thema door de leerkracht, het stellen van kwalitatieve leervragen door leerlingen, het opbouwen van kennis door exploratie. We onderzoeken welke ondersteuning leerkrachten nodig hebben en hoe we die het best kunnen bieden. Daarnaast creëren we een leergemeenschap met deelnemende scholen. We ondersteunen deze scholen in het toepassen van de didactiek van vraaggestuurd leren en sturen op basis van hun ervaringen het materiaal bij.
De tools en scenario’s worden gebundeld op een website. Hier komen ook getuigenissen van deelnemende pilootscholen op. Verdere valorisatie situeert zich op het vlak van navormingen, implementatie in de lerarenopleiding en de publicatie van een handboek: Sterk in thematisch werken.
Oproep
Medewerkers
uucubeslaclejopr
-
onsderzoeker
uucubeslaclejopr
-
onderzoeker