Toerismestudenten VIVES Brugge lanceren ‘Beach more, worry less’, een nieuw reisconcept voor de Vlaamse autocarsector BAAV
Jaarlijks nemen tweedejaarsstudenten toerisme en recreatiemanagement van de Vlaamse hogescholen deel aan de BAAV-wedstrijd om de autocarsector te ondersteunen met nieuwe reisideeën. Daarvoor beloont BAAV het beste reisconcept uit elke school met een reisbudget. BAAV staat voor de Vlaamse Beroepsfederatie voor Autobus en Autocar ondernemingen.
De winnende groep uit Brugge heeft een surfreis voor twintigers gemaakt naar de regio rond Bordeaux. Met ‘Beach more, worry less’ willen de studenten de reizigers een echte ’surfers paradise’ ervaring geven, zonder stress, zonder zorgen. De studenten zijn afkomstig uit Westende, Moorsel en Knokke-Heist.
BAAV ondersteunt sinds 2014 de dialoog tussen bovenvermelde industrie en de vijf Vlaamse hogescholen die de richting toerisme en recreatiemanagement aanbieden. De samenwerking is gericht op een betere afstemming tussen de vaardigheden van de afstuderende studenten en de noden van de sector. Dat omvat het geven van gastcolleges, het aanbieden van stageplaatsen en het opleggen van een projectwerk waarbij de studenten in de loop van één academiejaar een volwaardige autocarreis moeten ontwikkelen. Dit is inclusief programma, financieel plan, marketingplan en de uitwerking van een marketingtool (bij VIVES is dat o.a. een website)
BAAV waardeert de beste resultaten per hogeschool met een prijs waarmee de winnende studenten zelf op autocarreis kunnen.
Voor de autocarsector zelf biedt deze samenwerking een unieke gelegenheid om markten te verkennen en de visie van de toekomstige actoren in verschillende verkooppunten van toeristische services te leren kennen. Aan het project namen voor VIVES 6 studentengroepen deel. De docenten hebben het over een diepere inkijk in een sector die de nabije bestemmingen opwaardeert, wat zeker in het post-coronatijdperk een groeiend marktaandeel zal kennen.
In het werk van VIVES waardeerde de jury de sterke link tussen doelgroep, programma en uitwerking. Alles klopte: de keuze van de accommodatie, activiteiten, de keuzemogelijkheden en bijhorende vrijheid in het programma, de prijs…
De doelgroepsanalyse werd ondersteund door een grondige marktanalyse en een reeks interviews, wat leidde tot o.a. de gefundeerde keuze voor de invulling van het programma, een Nederlandstalige reisbegeleiding met surfervaring, de prijszetting … Positieve punten waren verder de goede vertaling van de theoretische achtergrondkennis in een mooi reisproduct en de sterke marketing op basis van een goeie customer journey analyse.
Winnaars VIVES:
Laura Van Rillaer, Westende, 0496031086
Jake Dekempe, Knokke-Heist
Jonas Buyl, Moorsel 0496301477
uucubeslaclejopr
-
Begeleidende docent