Studenten VIVES Roeselare tonen hun creativiteit en ondernemerschap in coronatijden
De docenten van VIVES Roeselare zijn bijzonder fier op de werkwijze van hun ondernemende studenten. Omwille van de coronacrisis moesten ze hun projecten volledig omgooien en ze slaagden daar heel goed in.
Jaarlijks begeleiden de docenten een 20-tal studententeams. Ze ontwikkelden o.m. een vlinderhuisje en voederstation, een bouwpakket voor een sterke en duurzame mussennestkast, een iglo voor egels als beschutting tijdens de strenge winters, verrijkingsmateriaal voor konijnen op basis van wilgentakken en projecten rond hoeveproducten.
Ieder jaar studeren een 150-tal studenten af in de bachelor agro- en biotechnologie bij VIVES campus Roeselare. Ondernemingszin is een belangrijk aspect in alle afstudeerrichtingen. Daarom begeleidt een team van zeven docenten, met de steun van Vlajo, twintig studententeams via een studentenproject onder de naam Student Company. “Ieder team bevat leden van verschillende afstudeerrichtingen. Studenten kijken over het muurtje heen en kunnen elkaar ook aanvullen vanuit hun eigen interesse en werkdomein. Dat maakt hen sterker”, stelt docent Yves De Bleecker.
Van theorie naar praktijk
Docent Michèle Desmet: “Na een brainstormfase, een marktonderzoek, de opmaak van een financieel plan, het overtuigen van investeerders en het uitwerken van een marketingplan gaan onze studenten ook daadwerkelijk over tot verkoop, iets wat niet zo alledaags is en waaraan we heel veel belang hechten binnen de opleiding. Studenten ervaren vaak pas dan het succes van hun product”.
Coronacrisis zorgt voor extra dimensie
De coronacrisis maakte het ondernemerschap dit jaar bijzonder moeilijk. Peggy Van Wiele, betrokken docent bij VIVES getuigt: “Net op het moment dat onze ondernemingen zouden starten met de verkoop was er de tweede lockdown. De timing kon niet slechter. Alle studententeams stelden zich, zoals echte ondernemers, bijzonder creatief en flexibel op.”
“Onze studenten hadden snel door dat je corona ook kan uitspelen in je marketingstrategie”, merkt docent Ingrid De Man op. De gezelschapsspellen van Farmquiz en de bakboxen van Bake-it! vliegen de deur uit.
Veel leuke cases en originele creaties
Naast deze initiatieven waren er nog heel wat leuke en vernieuwende projecten. “Het is fijn om te zien dat heel wat groepen actuele problemen in de maatschappij willen aanpakken. Ze komen met oplossingen die vaak heel kort aanleunen bij hetgeen waarmee we in de opleiding bezig zijn: dierenwelzijn, biodiversiteit, het imago van landbouw, lokale en eerlijke voedingsproducten, duurzaam gebruik van reststromen uit de agrosector, technologisch innovatieve producten…” merkt docent Rik David op.
Zo kwam een aantal studenten op de proppen met een vlinderhuisje en voederstation. Anderen ontwierpen een bouwpakket voor een sterke en duurzame mussennestkast. Iets wat bijvoorbeeld heel leuk is om te maken in coronatijden. Een andere groep ontwikkelde een iglo voor egels als beschutting tijdens de strenge winters. ‘Bunnytube’ ontwikkelde verrijkingsmateriaal voor konijnen op basis van wilgentakken. Verschillende groepen hebben een project opgezet met hoeveproducenten ter promotie van de korte keten. Daardoor was het mogelijk om boxen af te halen bij lokale handelaars of slagers in de buurt. Andere studenten ontwikkelden ‘de Lizza’, een pizza die, op zout en peper na, enkele lokale ingrediënten bevat.
Wil je zelf nog een bijzonder cadeau voor de eindejaarsperiode kopen bij deze niet alleen lokale maar ook jonge ondernemers, bezoek dan de digitale geschenkenmarkt van VIVES Roeselare. Meer weten over een specifiek project? Stuur vrijblijvend een mail naar evert.vanneste@vives.be.