Sportieve dromen van anderstalige kinderen
Futura OKAN Menen en Hogeschool VIVES campus Torhout werken samen om de sportieve dromen van anderstalige jongeren waar te maken.
Sinds enkele jaren ontvangt campus Torhout, meer bepaald, de opleiding educatieve bachelor secundair onderwijs Lichamelijke opvoeding & Bewegingsrecreatie, financiële ondersteuning van het Streekfonds West-Vlaanderen voor projecten binnen de taak van maatschappelijke dienstverlening. Met de bekende quote “dream, believe, achieve” in het achterhoofd kreeg het project niet enkel een nieuwe missie en visie maar ook een nieuwe naam, nl. “Maak sportieve dromen waar”.
De overkoepelende doelstelling in het project is het detecteren en ondersteunen van kinderen en jongeren die sportief getalenteerd zijn maar zich onvoldoende kunnen ontwikkelen door hun sociaaleconomische status (SES). Na detectie biedt VIVES diverse ondersteuning om de sportieve en motorische vaardigheden bij kwetsbare kinderen en jongeren te verbeteren en/of verder te ontplooien. Voorbeelden van individuele ondersteuning zijn: richting geven binnen het sportlandschap, financiële ondersteuning, fysieke en motorische begeleiding, logistieke ondersteuning, sportmedisch advies …
Samenwerking met futura OKAN Menen
Heel wat OKAN-leerlingen beschikken nog over onvoldoende vaardigheden om zich veilig te kunnen verplaatsen in het verkeer. Enerzijds hebben bepaalde leerlingen nood aan fietslessen om effectief te leren fietsen. Anderzijds heeft deze groep nood aan fietseducatie zodat ze zich op een veilige manier kunnen verplaatsen in het verkeer. Na overleg werd een aantal concrete acties opgezet.
Een eerste actie, begin januari '13, is de organisatie van een projectweek. Tijdens deze projectweek worden verschillende elementen omtrent veiligheid in het verkeer in de kijker geplaatst. Er worden lichtgraffiti workshops georganiseerd en fluorescerende gadgets uitgedeeld om de zichtbaarheid te promoten. Daarnaast wordt de kennis over het verkeer via een interactieve online tool verruimd.
Tot slot kunnen de leerlingen zich creatief uitleven in het ontwerpen van een ‘Safe Sam’. Elke klas krijgt een levensgroot houten silhouet van een persoon. Deze worden geschilderd en met reflecterende spray behandeld en zullen dienen als verkeersremmers in de schoolomgeving. Op deze manier proberen de initiatiefnemers de omgeving rondom de school veiliger te maken.
Fietslessen op school
Een tweede actie, wat later in het jaar, bestaat uit het organiseren van fietslessen op school. Met behulp van ‘maak sportieve dromen waar’ kreeg de school de mogelijkheid om tien fietsen aan te kopen. Ook krijgt een aantal leerkrachten de kans om een opleiding te volgen zodat zij over de nodige knowhow beschikken om de leerlingen te leren fietsen.
Het is een duurzaam project dat anderstalige jongeren op verschillende vlakken zal versterken en hun integratie in de samenleving zal optimaliseren.