Geen smartphones meer tijdens het leren, willen we dat afspreken?
Onderwijsorganisaties en het ministerie van OCW hebben in Nederland de afspraak gemaakt telefoons, tablets en smartwatches in de klas te verbieden. Een beslissing die niet enkel vanuit het buikgevoel toegejuicht wordt, maar waar ook voldoende wetenschappelijke basis voor bestaat. Het wordt dringend tijd dat ook het Vlaams onderwijs hierover gaat nadenken. De aanwijzingen dat dit voor directe leerwinst kan zorgen, zijn er namelijk.
- Een studie van de London School of Economics heeft aangetoond dat studenten in scholen die smartphones bannen hoger scoren op testen en dat minder-presterende leerlingen er het grootste voordeel van ondervinden.
- Een studie door Rutgers University heeft aangetoond dat studenten zonder smartphone beter presteerden op testen.
- Een studie van de Universiteit van Chicago heeft zelf ondervonden dat als smartphones uitgeschakeld of met het scherm naar beneden in de buurt van leerlingen liggen, dat hun aanwezigheid een impact heeft op de cognitieve prestaties van lerenden.
“Het is eigenlijk bizar dat we de discussie moeten voeren of we smartphones moeten bannen uit klaslokalen, terwijl we nooit de discussie gevoerd hebben waarom we ze zouden moeten toestaan? Je zou ervoor kunnen pleiten dat er verschillende leuke apps zijn die ze kunnen gebruiken in de les of dat ze digitale geletterdheid moeten aanleren. Toch denk ik dat het digitale konijnenhol waar ze in kunnen blijven verdwalen en de impact op de leerprestaties voldoende argumenten zijn om het voorbeeld van Nederland en Frankrijk te volgen,” aldus Tom Termote, expert mediawijsheid bij VIVES.
In afwachting van de discussie en de beslissing vanuit het onderwijsveld, kunnen ouders alvast met deze tips van Termote aan de slag:
- Studietijd is studietijd. Er is geen enkel argument om de smartphone toe te laten in de ruimte waar er gestudeerd wordt. Jongeren zullen u proberen te overtuigen met het argument dat ze het nodig hebben voor muziek of als wekker. Ze zullen argumenteren dat ze daar hun PowerPoints afspelen of dat ze hun mails nodig hebben. De negatieve impact van dit toestel op het leren is echter te groot.
- Als ze hun computer nodig hebben voor school, wat sinds de Digisprong een vaak gehoord argument is bij jongeren, zeg hen dan dat ze een kwartier de tijd hebben om alles te downloaden dat ze nodig hebben en laat hen daarna de vliegtuigstand inschakelen van het toestel. Op die manier kunnen ze niet op social media via hun computer tijdens het leren.
- Met de add-ons Forest, Blocksite of Getcoldturkey kunnen lerenden ook websites die hen afleiden automatisch laten blokkeren gedurende hun studietijd.
uucubeslaclejopr
-
expert mediawijsheid