Microcredentials in het afstandsonderwijs met oog op onmiddellijke inzetbaarheid in het werkveld
ESF-project
Onderzoeksdomeinen
Dit projectvoorstel vertrekt vanuit de vaststelling dat de noden van de arbeidsmarkt (i.c. de werkenden en de ondernemingen of organisaties) en het aanbod van levenslang leren in het hoger onderwijs nog onvoldoende op elkaar zijn afgestemd. Binnen dit project wordt deze probleemstelling uitgewerkt voor twee heel specifieke sectoren, zijnde de Elektronica-ICT sector en de onderwijssector. De concrete problematieken die beide sectoren hieromtrent ervaren zijn:
- Functies binnen de elektronica/ICT-sector staan al jaren op de lijst van knelpuntberoepen.
- Binnen het onderwijs verwacht de overheid van scholen en scholengemeenschappen dat ze alsmaar meer en nieuwe functies opnemen. Deze functies worden binnen scholen meestal opgenomen zonder dat leraren hier enige specifieke scholing voor hebben. De huidige bachelor en banaba-opleidingen binnen bovengenoemde sectoren blijken onvoldoende afgestemd op de noden van de actieve bevolking of werkenden. Ze zijn bijvoorbeeld van (te) lange duur, zijn niet afgestemd op het werkritme van de werkenden (bijv. in dagonderwijs), zijn te algemeen vormend waardoor de praktijkrelevantie niet altijd meteen duidelijk is, etc. Het inzetten van microcredentials, die we via afstandsleren zullen vormgeven, kunnen hier een antwoord op bieden.
In dit project ligt de focus op het uitwerken van nieuwe kortdurende opleidingen (zogenaamde ‘microcredentials’) in afstandsonderwijs die gericht zijn op de actieve bevolking. Een microcredential is de erkenning van het afronden van een kort leertraject (‘Short learning programme’ of ‘Short degree programme’), zijnde tussen de 5 en 30 studiepunten. Het kortdurende opleidingstraject vormt een afgebakend en samenhangend geheel van leerdoelen. Een microcredential is tevens een subunit die deel uitmaakt van een grotere kwalificatie, in dit geval een VKS6-opleiding. De microcredential kan als opstap dienen om de bachelorof banaba-opleiding nadien te vervolledigen.
Het is onze ambitie deze nieuwe kortdurende opleidingen maximaal af te stemmen op de noden van de werkenden en de bedrijven. Om dit te realiseren, geven we de opleidingstrajecten vorm in co-creatie met verschillende (werkveld)partners. Samen worden twee proeftuinen opgezet, één binnen de bestaande bacheloropleiding elektronica-ICT en een proeftuin binnen de bestaande bachelor-na-bachelors (VKS6) van het studiegebied onderwijs. In functie van transfereerbaarheid wordt nagegaan op welke manier er gelijkaardige trajecten kunnen worden uitgewerkt voor andere sectoren. Naast het ontwerpen, ontwikkelen, uitrollen en evalueren van een aantal opleidingstrajecten die leiden tot een microcredential, wordt ook gekeken naar de mogelijkheden om deze trajecten te erkennen. Bovendien formuleren we ook adviezen en aanbevelingen om microcredentials te verankeren in het Vlaams hoger onderwijs i.k.v. levenslang leren.
Om dit te realiseren werken we met vier werkpakketten, zijnde:
- Behoefteanalyse van en werving voor kortdurende opleidingen in het hoger onderwijs die tot kwalificatie leiden (i.c., microcredentials)
- Co-creatie van kwalificerende kortdurende opleidingstrajecten in het hoger onderwijs
- Erkenning van kortdurende opleidingstrajecten als microcredentials in het hoger onderwijs én in het werkveld
- Verankering van microcredentials in het Vlaamse hoger onderwijs als mogelijkheid tot levenslang leren
Dit project werd mogelijk gemaakt dankzij de steun van de Vlaamse overheid, departement Werk en Sociale Economie, afdeling ESF en Duurzaam Ondernemen